Nyt fra Råstof til Industrien

Bjørn Eidsvåg på Industrien


Fredag d. 23. marts kl. 20.00


På fredag kan vi præsentere Norges allerstørste scenekunstnere, Bjørn Eidsvåg, på Industrien.

Bjørn er blevet den Norske national-skjald. Han favner ung som gammel med sine gribende tekster. Han mestrer som få at skrive om livets alvorlige spørgsmål, fødsel, kærlighed, tro, angst og død, på en måde der gør sangene vedkommende for enhver.

I dag, d. 19. marts udkommer Eidsvåg seneste CD, Nåde, i Danmark

Sidst det danske publikum kunne høre Eidsvåg var i december 2006. DR P4 transmitterede dengang koncerten fra Amager Bio, men han optrådte også på Rampelys i Silkeborg. Gaffas anmelder Troels Frøkjær var der, og vi har fået lov til at få et kig med indenfor til den koncert:




Gribende koncert med den norske trubadur og band

Mine sange er mest sådanne sange, som man lytter til, når man er trist og har lyst til at blive endnu tristere.

Således karakteriserer Eidsvåg selv sine sange med et lunt smil fra scenen i Silkeborg i den tætpakkede tidligere biograf Rampelys.

I Norge er Bjørn Eidsvåg med et pladesalg på over 1 million folkeeje. En krydsning mellem Kim Larsen og Grundtvig.

Han har siden starten i 1971 indspillet 21 plader og produceret folkekære hits, som bruges overalt i det norske samfund - lige fra studenterfester til begravelser.

Hans evne til at ramme alle generationer er enestående.

Som en norsk ven sagde til mig: Min søn Sander på 3 ½ synger Bjørns sange, jeg gør det, min far gør det og min farfar.

Eidsvåg og bandet kom direkte fra 36 udsolgte koncerter i Norge. Desuden opføres der i øjeblikket med kæmpe succes et teaterstykke i Sydnorge med og over Eidsvågs sange og tekster.

Med en sådan ballast skulle man tro, det var en smal sag at gennemføre en lille intimkoncert i Silkeborg i Danmark. Men det var en tydeligt nervøs Eidsvåg, der entrede scenen i Silkeborg. Stemningen blev dog i løbet af nogle sange på én gang intens og afslappet, men det er tydeligt, at der er ydmyghed omkring egen succes.

Bandet lagde ud med en af de for nordmænd kendte og elskede sange Barnemenneske, og man blev straks bjergtaget af et sjældent vellydende og sammenspillet band.

Deres udsendte har gennem årene overværet otte Eidsvåg-koncerter i Norge og Danmark, men overvældes alligevel hver gang af den fantastisk rene og smukke lyd.

Eidsvåg har gennem hele karrieren haft en evne til at samle de allerdygtigste norske musikere omkring sig.

Det nuværende band har han, med enkelte udskiftninger, spillet med til hundredvis af koncerter gennem adskillige år. Det høres i en sådan grad, at det må aftvinge respekt fra enhver musiker, der befinder sig i lokalet.

Ganske vist er Eidsvåg mest kendt og elsket for sine tekster, men skulle man som dansker ikke forstå et pløk af det nynorske, er musikken alene mere end grund nok til at opsøge en koncert.

Musikerne spillede ofte i løbet af koncerten så eminent, at det denne aften truede med at tage opmærksomheden væk fra sangeren og sangen, men Eidsvåg har heldigvis format nok til at give sine musikere god plads i det musikalske spotlight. Eidsvåg præsenterede naturligt nok mange sange fra sine to seneste plader, hvoraf den nyeste Nåde endnu ikke er udsendt i Danmark, men det var uden undtagelse de gamle sange, som skabte højdepunkterne i koncerten.

Et mesterværk som Tapte Gylne Stunder efterlod sågar en mor og datter grædende i hinandens favn et stykke fra, hvor jeg sad. Børge Petersen-Øveleirs guitarsolo i det nummer var så gribende smuk og stærk, at den rev fat i de inderste strenge hos publikum. Dér, hvor det gør så fandens godt og ondt på samme tid.

I det hele taget fører Børge Petersen-Øveleir an gennem adskillige stilarter i det lydmaleri, som males for os gennem hele koncerten. Med en oftest underspillet kraft, en enkelt rød guitar og et væld af guitarpedaler lykkes det ham at skabe et værdigt og varieret modspil til Eidsvågs stærke tekster om liv og død og alt dét, der ligger derimellem. Eidsvågs band bestod foruden Petersen-Øveleir og Eidsvåg selv (der i øvrigt aldrig selv har været nogen stor guitarist) af den kompetente og stramtspillende rytmegruppe Anders Engen, trommer og Håkon Iversen, bas samt på tangenter Jørn Øien.

Der får komme det, som kommer, der får ske dét, som skal ske,
men indtil alt er omme, skal vi sandelig være med
sang Eidsvåg til slut i koncerten.


Skal dit logo stå her?
Så kontakt info@raastof-industrien.dk
Skal dit logo stå her?
Så kontakt info@raastof-industrien.dk
Skal dit logo stå her?
Så kontakt info@raastof-industrien.dk
Billetbestiling og bestilling af medlemskab på billet@raastof-industrien.dk eller på Aarup
Bibliotek, tlf 64 43 23 43. Vi kan desværre ikke på Industrien tage imod DanKort